Belajar mengambil Photo

View previous topic View next topic Go down

Belajar mengambil Photo

Post by tanakwagu on Mon Nov 03, 2008 10:52 am

Banyak orang mengganggap mengambil gambar adalah mudah. Mari kita lihat apakah kita benar2 faham dunia penggambaran.

1. Baca manual kamera, dan mempelajari apa yang setiap kawalan, switch, butang dan menu. Setidak-tidaknya anda harus tahu cara untuk mengaktifkan blitz, off dan otomatik, cara untuk memperbesar dan memperkecil, dan bagaimana untuk menggunakan butang shutter.

2. Mengatur kamera resolusi tinggi untuk kualiti foto pada resolusi tertinggi mungkin. Rendah-resolusi gambar yang lebih sulit untuk mengubah digital nanti. Jika anda memiliki kad memori kecil, dapatkan satu yang lebih besar jika anda tidak ingin atau tidak mampu untuk membeli yang baru, maka perlu menggunakan kepakaran "setting".

3. Memulai dengan pengaturan kamera anda ke salah satu mod otomatik, jika ada pilihan. Jika foto yang diambil kurang memuaskan maka beralih kepadaa penggambaran manual mode.

4. Bawa kamera di mana-mana. Bila anda memiliki kamera dengan anda semua waktu, anda akan mula melihat dunia berbeza; Anda akan mencari dan mendapat peluang besar untuk mengambil foto. Dan, tentu saja, anda akan mula mengambil foto dan anda semakin baik sebagai seorang fotografer. Selain itu, jika anda mengambil foto teman anda dan keluarga, mereka akan mendapatkan perkhidmatan dari anda.

5. Motivasi sendiri untuk keluar dan mengambil foto-foto. Ambil beberapa normal 'point and shot' gambar untuk mendapatkan pencahayaan yang berbeza di waktu siang dan malam.

6. Pastikan lensa jelas dan bersih dari rintangan lain. Ini dapat mengelakkan penggambaran photo jadi rosak sepenuhnya. Ini bukanlah kesalahan besar tetapi orang masih membuat kesalahan ini dari waktu ke waktu.

7. Anda mengatur white balance. Secara amnya, putih terlihat putih kepada kita di hampir semua jenis pencahayaan. Sebuah kamera digital akan memindahkan warna dengan cara tertentu. White balance yang merupakan salah satu yang paling penting dalam pengaturan pada kamera modern. Jika kurang pasti gunakan fungsi "auto" yang menjadi default kepada kebanyakan kamera.

8. Mengatur lambat/kecepatan ISO. Isu ini sebenarnya dianggap "kurang penting" dalam kamera SLR namun menjadi penting dalam 'point-and-shot' pada DSLR. Shutter yg lambat menghasilkan tangkapan yang baik tetapi kurang baik pada imej yang bergerak. Jika anda menggunakan tripod, disarankan menggnakan shutter speed yg paling kurang/rendah.

sehingga berjumpa lagi. selamat berfoto! sakan

tanakwagu
Guas Kinabalu
Guas Kinabalu

Number of posts : 130
Active Level :
55 / 10055 / 100


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum